پشت میدان نقش جهان تخریبی در کار بود؟
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۵۶۴۸۵
ایسنا/اصفهان روزهای گذشته، عکسهایی از آوار یک دیوار در ضلع شرقی میدان نقشجهان (پشت گنبد مسجد شیخ لطفالله)، به دست ایسنا رسید و پیگیری برای اطلاع از چند و چون این ماجرا آغاز شد.
ناصر طاهری، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان اصفهان با مشاهدۀ این عکسها تخریب جدید در این محدوده را رد کرد و به ایسنا گفت: این آوار مربوط به یکی از کارگاههای مرمتی گروه امانی اداره کل میراث فرهنگی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او توضیح داد که مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان، در سایت این اداره کل، اطلاعات بیشتری را دراینباره ارائه کرده است و در این خبر که روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، صبح ششم بهمنماه با تیتر «آغاز عملیات مرمت یکی از خانههای بافت تاریخی میدان امام(ره) اصفهان» به نقل از فریدون اللهیاری منتشر کرده، آمده بود: «در بازرسیهای دورهای کارشناسان این اداره کل از بافتهای تاریخی، متوجه شدیم که دیوار یکی از خانههای تاریخی که در حریم و بافت تاریخی شرق میدان امام(ره) قرار دارد به علت تخریب نیاز به مرمت اضطراری دارد، لذا با توجه به موقعیت این خانه تاریخی، عملیات اضطراری مرمت و حفاظت از این خانه تاریخی توسط گروه امانی اداره کل آغاز شد.
این عملیات مرمت که بهمنظور ایمنسازی و رفع خطر و با استفاده از مصالح سنتی آغاز شده، به دلیل حفظ بافت تاریخی حریم میدان امام(ره) از اهمیت ویژهای برخوردار است.
بعد از پایان عملیات اضطراری مرمت دیوار این خانه تاریخی، گروه امانی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان اصفهان با همکاری مالک خانه، مرمت و استحکامبخشی تمام فضای داخلی را نیز آغاز خواهند کرد.»
عکسی از حضور گروه امانی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان در محل تخریب دیواربااینوجود، ظهر ششم بهمنماه در یکی از خبرگزاریها، مطلبی با تیتر «تخریب بنای تاریخی دیگر در مجاورت میدان امام اصفهان» منتشر شد که البته مشخص نمیکرد دقیقاً کدام خانۀ تاریخی تخریبشده اما از توضیحی که مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان در گفتوگو با این خبرگزاری اظهار کرده بود، میشد فهمید که ماجرا مربوط به همان آوار دیوار بوده است.
فریدون اللهیاری در این مصاحبه، بار دیگر تأکید کرد که تخریب خانه در کار نبوده و گفته بود: اتفاقاً خانه تاریخی در آنجا وجود دارد که متعلق به مالک خصوصی است و همکاران امانی سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری در آنجا حضور یافتند تا از این بنا رفع خطر کنند. در کنار این بنای تاریخی، بازماندههایی از بنایی که در راستای پروژه گذر آقا نجفی شهرداری، آزادسازی شده بود وجود داشت که در حال آسیب زدن به خانه تاریخی مجاور خود بود و نیروهای میراث فرهنگی با حضور خود در محل به رفع خطر از این بنای تاریخی پرداختند.
مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان خاطرنشان کرده بود: دیوار بازماندهای از خانههای تاریخی قبلی وجود دارد که همکاران ما با مشارکت مالک خانه تاریخی در محل حضور به هم رساندند و با برداشتن دیوار خانه تخریبشده، اقدام به استحکامبخشی دیوار خانه تاریخی سالم کردند.
عکسی که علی نجات بخش طی هفتههای گذشته و پیش از تخریب دیوار از این محدوده ثبت کرده است.در نهایت، ایسنا با یکی از ساکنان بافت تاریخی میدان نقشجهان برای کسب اطلاع از چندوچون این ماجرا گفتوگویی انجام داد و سخنان کوتاه این فرد نیز مؤید این امر بود که روزهای گذشته خانه جدیدی در این قسمت تخریب نشده و از این بابت جای نگرانی نیست.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری تخريب میراث فرهنگی اصفهان میدان نقش جهان گذر آقانجفی مرمت آثار تاریخی مرمت اضطراری کل میراث فرهنگی استان اصفهان اداره کل میراث فرهنگی کل میراث فرهنگی خانه تاریخی بافت تاریخی میدان امام
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۵۶۴۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
گامهای لرزان برای ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه
ایسنا/کرمانشاه چند سالی میشود موضوع ثبت جهانی محور ساسانی در دستورکار مسئولین میراث فرهنگی کرمانشاه قرار گرفته و چند باری هم وعدههایی برای تدوین پرونده آن با اعلام یک بازه زمانی مشخص داده شده، اما آنگونه که پیداست هنوز قدمی جدی برای آن برداشته نشده است.
به گزاش ایسنا، چندسال پیش زمانی که منظر فرهنگی تاریخی اورامانات به ثبت جهانی رسید و کرمانشاه برای اولین بار توانست دو اثر ثبت جهانی شده داشته باشد، مسئولان میراث فرهنگی استان در بوق و کرنا کردند که می خواهند دو پرونده دیگر را از استان برای ثبت جهانی شدن آماده کنند.
اسب کرد و محورساسانی دو ظرفیتی بودند که مسئولین میراث فرهنگی اعلام کردند با توجه به خاستگاه و پیشینه ای که کرمانشاه در این دو موضوع دارد، بنا دارند پرونده ثبت جهانی آنها را تدوین کنند.
هر چند اولین بار در زمان محمدرضا سهیلی مدیرکل پیشین میراث فرهنگی استان روی تدوین پرونده ثبت جهانی این دو میراث تاکید شد، اما زمانی که او به هوای یک منصب دیگر همه وعده های زیبایش را برای گردشگری کرمانشاه رها کرد و به تهران رفت و داریوش فرمانی به عنوان مدیرکل جدید روی کار آمد، او نیز همین برنامه ها را به عنوان یکی از رویکردهای خود اعلام کرد.
با وجود اینکه طی یکی دو سال گذشته مدیرکل میراث فرهنگی استان با حمایت مسئولین استانی سفرهایی به عراق برای رایزنی در خصوص ثبت جهانی اسب کرد داشته و حتی تاکنون دو جشنواره بین المللی اسب کرد در راستای تدوین پرونده ثبت جهانی آن برگزار شده، اما در مقابل برای تدوین پرونده ثبت جهانی محور ساسانی تاکنون اقدام جدی و عملی خاصی صورت نگرفته است.
این پرونده در ابتدا قرار بود با عنوان «ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه»از قلعه فیروزآباد در اسلام آبادغرب تا عمارت خسرو در قصرشیرین تدوین شود، اما در ادامه مسئولین میراث فرهنگی اعلام کردند که برای اینکه بتوانند معبد آناهیتا و تاق بستان را نیز که از سالها قبل در فهرست موقت ثبت جهانی شدن قرار گرفته بودند را به ثبت جهانی برسانند، این دو اثر تاریخی را هم به این پرونده اضافه می کنند.
از آنجایی که ایران هر ساله تنها می تواند یک پرونده را برای ثبت جهانی شدن به یونسکو ارسال کنند و از آنسو مسئولین میراث فرهنگی استان بنا داشتند تا هرچه زودتر این پرونده به سرانجام برسد، تصمیم گرفتند تا پرونده محور ساسانی را به شکل بین المللی با همکاری کشور عراق تدوین کنند و اینگونه زمینه ای فراهم می شد تا پرونده در سازمان یونسکو خارج از نوبت رسیدگی و به ثبت جهانی برسد.
با توجه به اینکه در عصر امپراطوری ساسانیان بخشی از کشور عراق نیز جزو ایرانشهر بزرگ به شمار می رفته و آثاری تاریخی از دوره اشکانی و ساسانی در این کشور هنوز پا برجا است، قرار بر این شد که عنوان پرونده این بار به «ثبت جهانی منظر ساسانی - اشکانی از آناهیتا تا ایوان مدائن» تغییر یابد.
در این محور، از شهر کنگاور تا استان دیالی عراق حدود ۴۰ اثر تاریخی قرار گرفته که از شاخص ترین آنها می توان به معبد آناهیتا، تاق بستان، قلعه یزدگرد، عمارت خسرو، کانال ساسانی، چهارقاپی، چند آتشکده در ایران و بنای حوش کوری در شهر گرمیان و ایوان مدائن در استان دیالی عراق اشاره کرد.
هرچند که پرونده «ثبت جهانی محور ساسانی اشکانی از معبد آناهیتا تا ایوان مدائن» می تواند بسیاری از آثار تاریخی کرمانشاه از جمله تاق بستان را که همواره ثبت جهانی آن با حواشی زیادی همراه بوده را در فهرست آثار ثبت جهانی شدن قرار دهد، اما متاسفانه به مانند بسیاری دیگر از پروژه های گردشگری استان هنوز برای این مسئله قدمی جدی برداشته نشده است.
برای اینکه بفهمیم پرونده ثبت جهانی محور ساسانی - اشکانی هم اکنون در چه مرحله ای قرار دارد، به سراغ مدیرکل میراث فرهنگی استان رفتیم که او نیز اعلام کرد در حال رایزنی با وزارتخانه برای تعیین یک نفر به عنوان مسئول پرونده است و این در حالی است که طی حدود یک سال گذشته مرتضی گراوند مدیر پایگاه ملی آناهیتا به عنوان مسئول این پرونده در استان معرفی شده بود.
انتخاب یک مسئول برای تدوین پرونده ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه به معنای آن است که تدوین این پرونده هنوز در همان خانه اول است و عملا اقدامی برای آن صورت نگرفته است.
از طرفی داریوش فرمانی در پاسخ به این سوال که امسال برای مقدمه سازی به منظور ثبت جهانی محور ساسانی چه میزان اعتبار به این محور اختصاص یافته تا برای برخی اقدامات همچون مرمت ها، کاوش ها، تعیین عرصه و حریم ها، نقشه برداری، جمع آوری مستندات و... صرف شود، گفت: جمعا امسال حدود ۱۲ میلیارد تومان به این محور اختصاص یافته که با این میزان اعتبار می توانیم برخی اقدامات شاخص را در آن روی بناهای تاریخی انجام دهیم.
او همچنین در پاسخ به این پرسش که طبق هدفگذاری انجام شده پرونده ثبت محور ساسانی کی تدوین خواهد شد، اعلام کرد: در تلاشیم تا پایان امسال این پرونده تدوین شود.
وعده مدیرکل میراث فرهنگی استان در حالیست که طی دو سال گذشته از مسئولین سابق تا فعلی میراث فرهنگی چندین بار برای تدوین این پرونده برنامه زمانبندی اعلام کرده اند که هیچکدام عملی نشده است.
انتهای پیام